• RU
  • MD
  • 20.09.2019 08:53





    aprilie 2014
    Lu Ma Mi Jo Vi Du
    « Mar   Mai »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  


    10.4.2014 | 11:59

    Lumea noilor tehnologii generează dependențe

    dependenta-de-calculatorCHIŞINĂU, 10 apr – News-Moldova. Dezvoltarea vertiginoasă a tehnologiilor informaționale aduce cu sine o serie de efecte colaterale negative, transmite News-Moldova. Unul dintre acestea este impactul asupra copiilor care devin din ce în ce mai atrași de posibilitățile gadget-urilor și ale lumii  virtuale. Mai multe informații despre dependența de calculator la copii  ne oferă doctorul în psihologie, Aurelia Balan Cojocaru.

    - Cât de mult sunt influențați copiii de noile tehnologii informaționale?

    - Societatea noastră se află într-o permanentă schimbare. Același lucru se întâmplă și cu inovațiile tehnice și științifice. Tehnologiile informaționale moderne au influențat nu doar o parte a vieții noastre, ci, practic, totul. Forma comunicațiilor, ritmul de viață și de muncă și chiar mediul înconjurător în care trăim au suferit modificări esențiale. Evident, tânăra generație nu are cum fi scutită de anumite repercursiuni, pe care calculatorul, de exemplu, le poate avea asupra dezvoltării și evoluției tinerilor. Acesta poate fi un pericol pentru personalitatea, vorbirea și relația copiilor cu ceilalți, în special atunci când este folosit în exces.

    - În ce măsură  internetul influențează dezvoltarea psihologică a copiilor?

    - Calculatorul şi Internetul au un impact pozitiv asupra copiilor atunci când aceștia le folosesc în scopuri educative, care le influenţează formarea armonioasă, îi ajută să ia de acolo ceva bun de învăţat. Însă atunci când Internetul devine mai important decât relaţia cu familia, prietenii şi cu cei din jur, el poate aduce mai multe daune decât foloase, având o influență negativă asupra dezvoltării celor mici. Cu cât accesul excesiv la Internet este mai mare, cu atât mai mult acesta poate influenţa personalitatea tinerei generații.

    - Ce impact poate avea Internetul aupra modului  de percepere a lucrurilor?

    - Lumea virtuală creată de computer (jocuri, filme etc.) îi îndepărtează pe copii de lumea reală. Prin intermediul jocurilor copilul interacţionează cu personaje simulate şi creaturi inexistente, îşi asumă diverse identităţi în interacţiunea cu ele. Acest lucru face ca limita real-virtual să nu mai fie clară la copii şi adolescenţi. Jocurile pe Internet adâncesc această absorbţie a tânărului în viaţa virtuală. Calculatorul generează personaje ce interacţionează între ele, dar şi cu tânărul-operator de PC, ceea ce le creează iluzia că ei, de fapt, nu manipulează personaje fictive, ci rexistente cu adevărat. Astfel ei ajung să confunde viața virtuală cu cea reală și, cum în lumea virtuală dificultățile se rezolvă cu un simplu clik, apare tendința izolării și dorința de a transpune spațiul virtual și în viața de zi cu zi.

    - În baza căror semne ne dăm seama că această dependență începe să apară la copil?

    -  Putem vorbi de o dependență atunci când copilul petrece atât de mult timp la calculator și este atât de pasionat de jocuri și de Internet încât le pune pe primul loc, lăsând la o parte școala, prietenii, familia. Pentru copilașul care a căpătat o dependenţă de calculator, lumea reală este înlocuită cu una fantastică, cea pe care o găsește on-line sau prin jocuri. Realitatea virtuală este mai placută și mai captivantă decât cea a vieții de zi cu zi. Simptomele dependenței de calculator includ extinderea timpului liber alocat numai calculatorului, faptul că copilul alege să se joace pe calculator în loc să se întâlnească cu prietenii, renunță la activitățile care anterior îl pasionau.

    - De la ce vârstă ar fi normal ca părinții să le permită copiilor utilizarea Internetului?

    - Specialiștii interzic contactul copilului cu calculatorul pâna la vârsta de 3 anișori. Asta pentru că până atunci el încă nu înțelege mare lucru despre ceea ce este pe monitor, fiind atras de imaginile ce se schimbă constant pe ecran și de mouse-ul ce se poate mișca. În scopuri educative și informationale, copilul trebuie să capete acces la calculator la vârsta școlarizării, dar şi atunci se cere o supraveghere strictă din partea celor maturi, care să le limiteze timpul petrecut în faţa PC.

    - Cum pot face faţă părinții acestei dependențe apărute la copiii lor?

    - În primul rând, părinții trebuie să petreacă cât mai mult timp alături de copiii lor. Citind cărți, făcând o deprindere din plimbările zilnice la aer liber, din socializarea cu alți copii, din educația prin joc. Accentuez încă o dată: este totalmente contraindicat ca maturii să-şi lase copii nesupravegheați în fața monitorului, chiar și atunci când urmăresc un desen animat. Iar telecomanda sau telefonul mobil, niciodată nu se recomandă să ia locul jucariilor preferate ale celor mici.

    - Interzicerea utilizării sistematice a internetului este o soluție?

    - Sunt cazuri când terapeutul poate indica și un astfel de exercițiu. În cazul copiilor aflaţi în rimii abi de şcoală deseori acest gest este perceput ca rezultat pentru notele mai mici sau pentru neîndeplinirea anumitor însărcinări.

    - Care sunt dereglările de comportament  cauzate de dependența de calculator ?

    - Printre problemele cu care se confruntă o persoană dependentă de calculator putem enumera lipsa de comunicare, vorbirea dificilă şi exprimarea incoerentă, dificultăți de controlare a comportamentului. Dependența împinge omul către autoamăgire şi minciună, către pierderea respectului și a încrederii în sine, spre interiorizare și izolare. Toate aceste situații determină dificultăți grave în crearea relațiilor de prietenie, parteneriat sau sentimentale, precum și o dificilă încadrare în colectiv la locul de muncă, dar și în societate.

    - Ce măsuri sunt neceasare pentru a preveni această  dependență?

    - E importantă informarea largă a părinţilor asupra faptului că Internetul poate deveni o adicţie; dezvoltarea unei atitudini critice a maturilor faţă de o posibilă dependenţă de Internet; îmbunătăţirea relaţiilor şi a comunicării intrafamiliale; încurajarea familiei să ajute copilul să participe la alte activităţi şi să-i asculte nevoile şi sentimentele. Nu e de neglijat nici managementul timpului. În acest caz ne poate veni în ajutor o tehnică simplă prin care se pune un ceas să sune după o anumită periodă de timp, anunţând că trebuie de oprit calculatorul.