• RU
  • MD
  • 28.09.2016 20:02





    septembrie 2016
    Lu Ma Mi Jo Vi Du
    « Aug    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  





    26.9.2016 | 17:25

    Studiu: Sistemul de remunerare a cadrelor didactice din Moldova este neatractiv

    profesor

    CHIŞINĂU, 26 sept – Moldova News. Actualul sistem de remunerare a cadrelor didactice nu stimulează performanța, profesorii nu sunt motivați să își sporească nivelul de calificare, iar managerii instituțiilor de învățământ general au mai degrabă rolul de administrator, decât de director autonom – acestea sunt concluziile studiului preliminar realizat de o companie estoniană de consultanță, care a fost angajată de către Ministerul Educației pentru a elabora noua formulă de salarizare a cadrelor didactice și manageriale.

    În primul raport intermediar, liderul de echipă al companiei ”Civitta” Kęstutis Jovaišas a accentuat necesitatea adaptării sistemului educațional la dinamica situației demografice și a subliniat stringența întreprinderii măsurilor pentru a atrage tinerii specialiști.

    ”În prezent doar 10% dintre absolvenții de la specializările pedagogice se angajează în calitate de profesor sau educator. Dacă nu veți acționa, în anul 2021 numărul cadrelor didactice cu vârsta de pensionare va constitui 50% din numărul total de cadre didactice care activează în sistemul educațional”, a declarat expertul.

    Potrivit lui, remunerarea în funcție de numărul de ore predate și numărul de ani lucrați în același loc nu este suficient de motivantă, deoarece nu se ține cont de performanța pedagogului și nici de evoluția profesională a acestuia.

    „Obținerea gradelor didactice nu schimbă prea mult situația, pentru că tehnicile de predare rămân aceleași, chiar dacă pedagogul a acces la un grad mai mare. De asemenea, beneficiul financiar este prea mic pentru a justifica efortul ce trebuie depus pentru a obține un grad didactic, ceea ce explică interesul scăzut al pedagogilor, în special din mediul rural”, a comentat Kęstutis Jovaišas.

    Expertul a mai declarat că reforma în sistemul educațional trebuie continuată.

    „Numărul cadrelor manageriale, la fel, trebuie optimizat, or, principiul “un director – o clădire” este costisitor și nu este eficient”, a spus acesta.

    Ministrul educației Corina Fusu a menționat că este foarte important ca noua formulă de salarizare să fie una bazată pe aprecierea performanțelor.

    ”Un profesor care ar deține abilități pentru a preda mai multe discipline, ar avea și un salariu mai mare. Deși la momentul actual în Moldova raportul elev-cadru didactic este de 11:1, față de 18:1 – în școlile europene, avem profesori lipsă la mai multe discipline”, a notat ministrul.